ZEPHYR

ZEPHYR

五影 華子
江上 里絵子
藤川 奈苗

Hanako ITSUKAGE  
Rieko EGAMI  
Nanae FUJIKAWA

「TWE_O20」 2022 acrylic on cloth 145,5×112cm (c) Rieko Egami
「TWE_O20」 2022 acrylic on cloth 145,5×112cm (c) Rieko Egami

2022年 5月27日(金)– 6月26日(日)

27th May(fri.)- 26th June(sun.), 2022

木-日 12:00 - 19:00 開廊
月・火・水休廊

ナイトヴューイング

会場

Gallery OUT of PLACE
thu. - sun. 12:00 - 19:00
mon. tue. wed.

Night Viewing

Venue

Gallery OUT of PLACE

Gallery OUT of PLACEでは、2022年5−6月期の展覧会として、 3人の美術家によるグループ展「 ZEPHYR -西から吹く風の中で-」(平面絵画)を開催いたします。

ある辞書にはzephyrの意味は、非常に穏やかで優しい風、と記されている。
さらにその語源を紐解くと、
14世紀半ば、古英語Zefferusから派生したもので、元はラテン語のZephyrus、ギリシャ語のZephyrosの「西風」(時に神として擬人化されることも多い)と符合し、
おそらくzophos「西、暗い地域、闇、暗がり」に関連していると考えられる。「穏やかな西風」という拡張的な意味は1600年頃に定着した、とのことだ。

そんなzephyrの意味・語感と3人の画家達の人柄や雰囲気とが相まって、今回の展覧会のタイトルが「ZEPHYR」となったのだが、
実はこの3人には、正統派抽象画風、大きい画面に対峙し描き進める制作アプローチ、また3人ともにおおよそ同じ世代で出身や育ちが奈良、そして京都の美大を修了しているなど、共通点が多い。

勿論その一方で、三者三様の強い個性を発揮しているのも事実だ。

五影は10年前に単身渡欧し、それ以降独自の画風をドイツで確立してきた。画面には多様な色彩を使いながらも、乳白色がかったメディウムを制作過程で繰り返し用いる。
薄く白いヴェールを通して見る画面は水の流れや微かな風の動き、湖面のさざ波や反射する光を彷彿とさせる。
観るものは曖昧模糊とした世界に深く潜入した後、静謐な水底に辿り着き、そこに横たわる自分自身を発見する、そんな感覚に包まれる。

江上は、眼前のシンプルな景色が実は異なる複数の層が重なり合い構成されているという考えの元に、
幾何学的整合性の中に圧倒的な透明感を表現しつつ、しかしどこかにかすかな不協和音を忍ばせた空間を作り上げていく。
それは何層にも重なり合った空間であると同時に、作家本人によって全ての要素が冷徹に統合された、ある一瞬の「時間」が画布に定着されているのかもしれない。

藤川の絵からは、未知なる何者かの重厚な叫び声が聞こえてくる様に思うのは筆者だけだろうか。
オーソドックスな技法で描きつつも、藤川の探求の先にあるのは誰も見たことのない世界だ。彼女は光が照らし出す形や輪郭ではなく光そのものを描こうとしているのかもしれない。
宇宙の中を縦横無尽に走る光の粒子の軌跡、不可視ながらも確かに聞こえる音という波動を捉え可視化しようとしている様にも思える。

地政学上極東に位置する日本にとって、「西」とは従来は欧米中心の世界だったものが、今や、中国、韓国などの東アジアの国々、
そしてユーラシア大陸の国々を含めたある意味全世界が日本の「西」に位置し大きな影響を私たちに与えている、2020年代とはそんな時代だ。
今回紹介する作家達も、今、世界からの強烈な「偏西風」を全身に受けながら、
日本人(芸術家)としてのアイデンティティを明確に自覚することが求められているのかもしれない。
しかし彼女達はただ風に吹かれるままの存在ではなく、大いなる可能性を秘めたzephyrという風そのものになり、
東西の枠組みを超え、全世界に向けて風を送り込む役割を今後果たしてくれるに違いない。

この機に3作家のしなやかで力強い新作を、ぜひご高覧ください。


Gallery OUT of PLACE  is very pleased to announce a new exhibition “ZEPHYR”   (painting)  by 3 artists in May - June period.

The exhibition "ZEPHYR" will introduce three painters, Hanako Itsukage, Rieko Egami, and Nanae Fujikawa, and showcase a group of new works by each.

One dictionary describes the meaning of "zephyr" as "a very calm and gentle wind.
It is derived from the mid-14th century Old English word Zefferus, originally from Latin Zephyrus, which is consistent with the Greek word Zephyros, "west wind" (often personified as a god).Probably related to zophos "west, dark region, darkness, gloom." The expanded meaning of "gentle westerly wind" took hold around 1600.

Such a meaning and sense of the word "zephyr," combined with the atmosphere created by the three painters personalities, led to the title of this exhibition, "ZEPHYR.
In fact, the three artists have many things in common, such as their orthodox abstract painting style, their approach to painting on a large canvas, and the fact that all three were born and raised in Nara and completed art school in Kyoto, all roughly the same generation.



However, it is also a fact that each of the three artists has a strong individuality of their own.

Hanako Itsukage came to Europe alone 10 years ago and has since established her own style of painting in Germany. While she uses a wide variety of colors in her paintings, she repeatedly uses a milky-white medium in the process of creation. Through a thin white veil, the viewer can see the flow of water, the slight movement of wind, ripples on the surface of a lake, and reflected light. The viewer is enveloped in the sensation of diving through a sea of ambiguity, finally arriving at the quiet bottom of the sea, and lying there.

Based on the idea that the simple landscape before one's eyes is actually composed of multiple overlapping layers, Rieko Egami creates a space that exudes an overwhelming sense of transparency in its geometric consistency, but with a hint of dissonance somewhere in the middle. It is a multi-layered space, and at the same time, it may be a moment (time) in which all the elements are coolly integrated by the artist herself, and fixed on the canvas.

Is it only the author who feels as if people can hear the profound cry of someone unknown in Nanae Fujikawa's paintings? Although her technique is orthodox, her pursuit leads to a world that no one has ever seen before. Fujikawa may be trying to depict light itself, rather than the shapes and contours illuminated by light. She seems to be trying to capture and visualize the trajectory of light particles running freely throughout the universe, and the waves of sound that are invisible but certainly audible.



For Japan, which is geopolitically located in the Far East, the "West" used to be the Western-centered world, but now the whole world, including East Asian countries such as China and Korea, as well as countries on the Eurasian continent, are in a sense located to the "West" of Japan and have a great influence on us.
In the field of art, the artists introduced in this issue may be required to be aware of their identity as Japanese people (artists), while being affected by the strong "westerly wind" from the rest of the world. However, these artists will not simply be left to be blown by the wind, but will become zephyr itself, which holds great potential, and will play a role in sending the wind to the world beyond the framework of East / West.

We hope you will take this opportunity to view the flexible and powerful new works of these three artists.

「untitled」 2022 oil on canvas 73x61cm (c) Nanae Fujikawa
「Reflow」2022 acrylic, oil, polyurethane on canvas 100x90cm (c) Hanako Itsukage