Gallery OUT of PLACE 出展作家 中島一平
Ippey Nakajima from Gallery OUT of PLACE
会場
Venue
現代美術のアートフェア「ART OSAKA 2023」が7月26日(水)〜31日(月)の日程で開催されます。
「ART OSAKA」は国内の現在進行中のアートフェアで最も長い歴史を持ち、若手から中堅アーティストの動向が見られる場として親しまれてきました。今年も、大阪を代表する文化エリア・中之島(Galleriesセクション)と、創造性あふれるまち・北加賀屋(Expandedセクション)の2拠点を周遊できるアートフェアとなります。
Gallery OUT of PLACEはExpandedセクション(名村造船所跡地)にて、会場二階の展示室に続く長い壁両脇に、中島一平の平面絵画約40点を展示します。一つ一つのタブローはF3、F4と小さくても、それらが一直線状にしかも等間隔に並ぶ時、造船所の窓からの風景(大阪港の向こうに広がる水平線)とシンクロし、壮観な眺めのインスタレーションとなるでしょう。と同時に80年代以降今も一線で制作を続ける作家自身を俯瞰することにもなります。
ART OSAKA 2023 Expanded セクションには、中島一平以外にも知名度の高い作家や実力作家たちが、大きなスペースを使ってダイナミックな作品を一堂に展示します。ぜひ今年もART OSAKAを楽しんでください。皆さまのご来場をお待ち申し上げます。
インスタレーションとシリーズ作品のコンセプト
2023年7 月末、Art Osaka 2023 Expanded Section 名村造船所跡で発表される中島一平のインスタレーション「窓から -大阪南港バージョン-」は、2 つのシリーズ総計96 点から厳選された34 点のタブロー作品によって構成されている。一つ一つの小さなサイズの油彩は、どれもが異なる豊かな色彩を織りなしつつ、大胆な筆跡で水平方向(時々垂直方向もありつつ)に広がりを感じさせるものだ。 更には、それらが一斉に横一列に、しかも長い通路の両脇に並べられた時、鑑賞者はあたかも海岸に立ち海の向こうに広がる水平線を眺めているような気持ちになるかもしれない。 あるいは、遠い砂漠の地平線上に横たわる広大な都市の幻影だと感じるかもしれない。実際、直線的に広がる展示は、奇しくも名村造船所のある南港エリアから望む景色と符合し、西に開けた水平線上に大阪の未来を思い描くことになるだろう。 まさに大阪南港エリアならではのサイトスペシフィックなインスタレーションになるだろう。
中島一平は、1970 年代後半から美術家としての活動を始めているが、当初彼の関心は絵画構造と色彩的な抽象絵画との関係を探求することにあった。絵画の成り立ちを様々な要素へと分節しながら、あるいは方法論を変化させながら模索し、その過程の中で多くをミニマリズムからも学んだと言う。しかし中島の絵画は単純さや無表情さではなく、より色彩的でよりデリケートな感情を反映させる画面へと向かったと言えるだろう。そして今回発表するシリーズ「窓から」は、2020 年ごろから作家が敬愛して止まないJ.S. バッハの 48 の平均律クラヴィーア曲集を意識して描き始められたものだ。 バッハ作曲のそれぞれのピアノ曲は、短いもので約1 分、長くて4 分程度の小品であり、それら48 曲を集めたものが平均律クラヴィーア曲集である。 中島は日々画家としてアトリエに立つ時、今もこのJ.S. バッハ平均律クラヴィーア曲集を室内に流し仕事を始めることが多いという。一見毎日同じように繰り返される日々の行為の中においても、昨日とは微妙に違う今日という日の特別な時間、家庭あるいは社会の中で起こる様々なエピソードや、流れてくるニュースによって引き起こされる心理的な揺らぎ、その揺らぎを中島は素直に受け入れ、今ここにしかない一瞬の本質的な機微や微妙な差異を絵画を通して表現しようとしているのかもしれない。
全く同じ様で前とは違うほんの少しの変化や感情の起伏に敏感でいることの大切さ、それを確かめることこそがこのシリーズの中で続けられていることなのだ。 小さな作品を、愛でるように一つ一つ大事に丹念に仕上げること、大きいサイズでは持ち得ない、小さなものにこそ宿る喜びと哀愁、物悲しさ、それがこのシリーズ「窓から」の中心主題なのだと中島はいう。用いる方程式は同じ、しかし日々少しずつチューニングを変える(変数をいじる)ことで、無限に異なるパターンが編み出される。 その方程式と変数を自由に操ることを中島は画業50 年にして会得し、今もそしてこれからも毎日淡々と絵画を制作していこうとしている。
このインスタレーションは、中島の日々の繰り返される制作行為(労働)を表現すると同時に、何にも惑わされず、自身の信念に基づき、まっすぐにぶれずに歩いてきた中島の'80年代からの道のりとシンクロするものである。 2023 年7月現在も進行形の中島一平の新作群と、’ 80年代以降も水面下で連綿と続く関西のアートシーンとが重なって見える、そんなインスタレーションを存分に体感して欲しい。文:GalleryOUT of PLACE 野村ヨシノリ 2023年7月
中島 一平(なかじま いっぺい)/ Ippey Narajima
1948 京都市に生まれる。
1972 京都市立芸術大学西洋画科構想設計教室卒業
1973-76 環境事業計画研究所勤務、主に外部空間の設計にあたる。
1970年代後半から絵画構造と色彩的な抽象絵画との関係を探求する制作活動を始める。
1986-92 95-99 京都市立芸術大学で、2000~2013 京都造形芸術大学で非常勤講師として絵画の実技指導にあたる。
主な活動歴
1983 第2回吉原治良賞コンクールでグランプリを受賞
1984 第15回日本国際美術展で美術館特別賞を受賞
アート・ナウ’84(兵庫県立近代美術館)
1986 戦後生まれの作家たち(宮城県美術館)
1990 Facades Imaginaires(グルノーブル市:フランス)に参加
1991, 94, 97 大阪港レンガ倉庫の大規模な空間で個展
2004 浜屋敷における試み(吹田歴史文化センター)では伝統的な日本家屋全体に作品を配置
2006 Galerie PICI 三氏展(ソウル:韓国)
2010, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ギャラリー白(大阪市)でのペインタリネス展に参加
2014 「On the Wall」(神戸市)ではギャラリー壁面に直接描く現地制作
2015 「With Painter下町芸術祭」(神戸市)では路上ライブペインティングで大作を制作
2010-23 毎年ギャラリー白(大阪市)で個展開催 京都•神戸•奈良•東京などでも個展多数
コレクション:大阪府立現代美術センター 兵庫県立美術館 大阪市 茨木市 大阪府島本町 甲南大学図書館 大阪経済大学など
The contemporary art fair, Art Osaka 2023, will be held from July 26th (Wed) to July 31st (Mon).
Art Osaka is the longest-running art fair in Japan, and has become known to all as an event to witness the growth of young and center-stage artists.This year, the art fair will again offer visitors the opportunity to tour two locations: Nakanoshima (Galleries section), a prominent cultural area in Osaka, and Kitakagaya (Expanded section), an outlying area full of creativity.We hope you will enjoy Art Osaka 2023, and the connection of two of the city’s most fascinating areas.
Gallery OUT of PLACE will exhibit Ippey Nakajima's paintings in the Expanded section (former site of the Namura Shipyard), with approximately 40 works by Nakajima on both sides of the long wall leading to the exhibition room on the second floor of the venue. Each tableau may be small (F3, F4), but when they are lined up in a straight line and equally spaced, they synchronise with the view from the shipyard windows (the horizon over Osaka Harbour), creating a spectacular installation.
In addition to Ippey Nakajima, the ART OSAKA 2023 Expanded section will also feature well-known and established artists, who will present their dynamic works in a large space. We hope you enjoy ART OSAKA again this year. We look forward to welcoming you to the exhibition.
Concept of the installation and series of works
Ippey Nakajima's works, which will be exhibited in this exhibition, are a group of works that, as can be seen from the individual works, weave together different rich colours on each of their small screens, while bold brushstrokes create a sense of horizontal (and sometimes vertical) expansiveness. When they are all placed together in a horizontal line, on either side of a long aisle, the viewer may feel as if he or she is standing on a beach looking out across the ocean to the horizon. Or they may feel as if they are phantoms of a vast city lying on the horizon of a distant desert. In other words, this installation is made up of individual small works, but when experienced as a whole, it will evoke in each viewer the sensation of witnessing a magnificent global landscape. The view that spreads out to the side coincides with the view from the Nanko area where the Namura Shipyard is located, and the viewer will envision the future of Osaka on the open horizon to the west. It is certain to be a site-specific installation that is truly unique to Osaka's port area.
Ippei Nakajima began working as an artist in the late 1970s, and his initial interest was in exploring the relationship between pictorial structure and chromatic abstraction. He explored the origins of painting by dividing it into various elements or by changing its methodology, and in the process he says he also learnt a lot from Minimalism. Nakajima's paintings, however, are not simple or expressionless, but are more colourful and reflect more delicate emotions. The series of paintings presented here, 'From the Window', was started around 2020 with J.S. Bach's 48 Mean Clavier Pieces, which the artist has always admired, in mind. Each of Bach's piano pieces is a short piece of about one minute, and the longest about four minutes, and the collection of these 48 pieces is the Mean Law Clavier Collection. When Nakajima works in his studio as a painter, he often starts his work with the J.S. Bach Mean Law Clavier Collection playing in the room. Even in the seemingly identical repetition of daily activities, Nakajima honestly accepts the special time of the day, which is slightly different from yesterday, and the psychological fluctuations caused by various episodes that occur at home or in society, and by the news that comes in. Perhaps she is trying to express the essential subtleties and subtle differences through her paintings.
The importance of being sensitive to slight changes and emotional ups and downs, which look exactly the same but are different from before, is what this series continues to confirm. Nakajima says that the central theme of the series "Through the Window" is to carefully and painstakingly finish each small piece as if loving it, and the joy, melancholy and sadness that reside in small things, which cannot be found in larger pieces. The equations used are the same, but by changing the tuning (tweaking variables) little by little day by day, infinitely different patterns are created. After 50 years of painting, Nakajima has mastered the free manipulation of these equations and variables, and he is now and will continue to produce paintings day after day in a straightforward manner.
This installation expresses Nakajima's daily repetitive act of production (labour) and at the same time synchronises with his path since the '80s, in which he has walked straight and unwaveringly based on his own beliefs, without being misled by anything. We hope you will fully experience this installation, where you can see the overlap between Ippei Nakajima's new works, which are still in progress as of July 2023, and the Kansai art scene, which has continued to exist under the surface since the '80s. Text: GalleryOUT of PLACE Yoshinori Nomura, July 2023
Ippei Nakajima PROFILE
1948 Born in Kyoto.
1972 Graduated from Kyoto City University of Arts, Western painting department, conceptual design class.
1973-76 Worked at the Environmental Project Planning Institute, mainly designing external spaces.
In the late 1970s, he began to explore the relationship between pictorial structure and colourful abstraction in his work.
1986-92 95-99 Teaches practical painting at Kyoto City University of Arts, 2000-2013 Part-time lecturer at Kyoto University of Art and Design.
Main activities
1983 Grand Prix at the 2nd Yoshihara Jiro Prize Competition
1984 Special Prize of the Museum of Fine Arts at the 15th Japan International Art Exhibition
Art Now '84 (Hyogo Prefectural Museum of Modern Art)
1986 Artists born after the war, Miyagi Museum of Art, Miyagi, Japan
1990 Participates in Facades Imaginaires (Grenoble: France)
1991, 94, 97 Solo exhibition in a large space at the Osaka Port Brick Warehouse
2004 Hamayashiki: An Experiment (Suita History and Culture Centre, Suita, Japan), in which works were placed throughout a traditional Japanese house.
2006 Galerie PICI Three Artists Exhibition (Seoul: South Korea)
2010, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 Participated in the Painteriness Exhibition at Gallery Haku (Osaka)
2014 On the Wall (Kobe, Japan): on-site painting directly on the gallery wall 2015 With Painter: live painting on the street at the Shitamachi Art Festival (Kobe, Japan): large scale painting
Solo exhibitions at Gallery HAKU (Osaka) every year since 2010, as well as in Kyoto, Kobe, Nara, Tokyo, etc.
Collections: Osaka Contemporary Art Centre, Hyogo Prefectural Museum of Art, Osaka, Ibaraki City, Osaka, Shimamoto Town, Osaka, Konan University Library, Osaka University of Economics, etc.